טיול בצבעים ליפן – על צבעים ומשמעותם בתרבות היפנית

טיול בצבעים ליפן – על צבעים ומשמעותם בתרבות היפנית

נשים ביפן

שלג ירד היום במצפה הילה, זו הפעם השניה בחורף הזה.

מאז שעברתי לגור פה, לפני כ-15 שנה ראיתי פה שלג מדי פעם, וודאי לא כל שנה. והשנה פעמיים….לבן מכסה את הרחוב, את המכוניות, את הגינה…תחושה של טוהר וניקיון יש ללובן הזה. אבל תכף הגיע הגשם ומהלובן הטהור נשארו זכרונות בלבד.

בדת היהודית לצבע הלבן יש אסוציאציה של טהרה וניקיון –  אנשי כת מדבר יהודה (אלה מהמגילות) נהגו להקפיד על טבילה וטהרה ולבשו בגדים לבנים, כיום נהוג ללבוש בגדים לבנים ביום כיפור, כלה לובשת לבן ביום כלולותיה.

גם בשינטו, הדת היפנית העתיקה, שמקפידה על טהרה אפשר לראות את הצבע הלבן בבגדי כהני השינטו ובפיסות הנייר הלבנות עליהן כתובות בקשות התלויות במקדשים (בדיוק כמו שאנחנו כותבים פתקים ומכניסים בין חריצי האבנים בכותל). נצפה בקדושה הזו במהלך הטיול ליפן.

משמעותם של צבעים משתנה בין תרבויות (בתרבות ההודית, למשל, אלמנה היא זו שתלבש לבן ולא כלה…), אבל באופן כללי ניתן לומר שצבעים מעוררים אצל אנשים אסוציאציות שונות אשר משפיעות על מצבם הנפשי והרגשי, ואפילו הפיזי.

מסתבר שצבעים שיחקו תפקיד כבר בתקופות הקדומות של יפן, כאשר מעמד והירארכיה חברתית נקבעו ובאו לידי ביטוי בעזרת צבעים מסוימים – "צבעים אסורים" היו צבעים שנקבעו עבור בגדיהם של מעמדות מסוימים, ושלהם בלבד. האנשים הפשוטים יכלו ללבוש בגדים רק ב"צבעים מותרים".

בתרבות היפנית יש אמנם שמות לצבעים כפי שאנו מכירים אותם- צהוב, אדום, ירוק ועוד. אבל היפנים אינם מסתפקים בשמות כוללים שכאלה אלא מקטלגים אותם ביתר פירוט. ביפן יש כ-465 צבעים מסורתיים המוכרים ונמצאים בשימוש יומיומי רחב (ויש האומרים שהגוונים ביפן מגיעים אפילו ליותר מ-1,300 צבעים, שלחלקם אין אפילו שם). לכל צבע גוון משלו; בתחום הורודים נוכל למצוא את ה"ורוד-אפרסק"(momo-iro), בחומים את "צבע החיטה"(komugi-iro), ובכחולים את צבע ה"אל תשכח אותי"(wasurenagusa-iro). כל אחד מאלה הוא גוון מאוד מסוים בתוך משפחה שלמה של גוונים מאותו הצבע עם דקויות שרק היפנים יכולים להבדיל ביניהם. מרבית שמות הצבעים מקורם בפרחים הנושאים צבע זה. ולמרות זאת, השימוש בפרחים בגינון היפני או בסידורי פרחים הוא מועט יחסית לסידורי הפרחים הנהוגים במערב. אצלנו למשל, לרוב יהיה שימוש במספר רב של פרחים והמיקוד הוא ביופיים של הצבעים. האיקבנה (סידור הפרחים היפני) לעומת זאת, מבוססת על סידור הכולל בעיקר ענפים ועלים עם כמות קטנה מאוד של פרחים, עד כדי פרח אחד בודד. המיקוד הוא ביופי ובמשמעות הקווים, ולא בצבעים. כמו דברים רבים אחרים ביפן גם סידורי הפרחים – הצבעים, בחירת הפרחים והסידור, ייבחרו בהתאם לעונת השנה באותו זמן.

לקריאה נוספת על צבעים ביפן ומשמעותם לחצו כאן

שתפי ברשתות החברתיות

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp chat