לפני טיול ליפן – ספרים גבירותי ספרים…

לפני טיול ליפן – ספרים גבירותי ספרים…

כשאת נוסעת לחו"ל, למקום חדש, טיול ליפן למשל – כמה את משקיעה בהכנה?

האם את מאלה שיקראו את כל הספרים בנושא ויכינו תכנית מדוקדקת לכל יום, או שאת זורמת עם מה שיבוא…?

יש שאוהבות לעשות עבודת הכנה מעמיקה על המקום אליו הן נוסעות.

יש שלא קוראות אפילו מילה. שהמדריכה תסביר..

ויש כאלה שרוצות לדעת קצת…לא מחפשות ידע מעמיק, אלא רק רוצות להתכוונן לתדר, להבין מי נגד מי, לקבל מושג.

אין נכון ולא נכון. לכל אחת מתאים משהו אחר.

ולכן אני רוצה להמליץ לך על 7 ספרים או סופרים שונים (שאני מקווה שלפחות אחד מהם יקלע לטעמך) שכדאי לך לקרוא לפני שאת נוסעת לטיול ליפן:

פרופסור בן עמי שילוני – נכון, זה לא ספר, זה איש… אבל האיש הזה הוא האיש…הוא הספיק לכתוב כמה וכמה ספרים על יפן, ללמד באוניברסיטה העברית בירושלים את ראשוני הסטודנטים ללימודי יפן ועוד מאות (אם לא אלפי) סטודנטים אחריהם, ואפילו לקבל עיטור מהקיסר היפני בכבודו ובעצמו. אז אם אתן מתעניינות ביפן, לקראת טיול ליפן או להשכלה כללית, כדאי לכן לקרוא את מה שהאיש הזה כותב:

1. יפן המסורתית ויפן המודרנית – שני כרכים על ההיסטוריה של יפן. האורים והתומים של כל סטודנט ללימודי יפן. למרות שהספר אקדמי במהותו, הוא מדבר בשפה פשוטה ונגישה, ומאפשר מעט יותר עומק לכל מי שמתעניין בתרבות היפנית. מלבד היסטוריה, בתוך התקופות ההיסטוריות מתייחס שילוני לנושאים שונים שאפיינו את התקופה כגון תרבות חומרית, דת, אמנות, ספרות ועוד.

2. יפן במבט אישי – ספר חדש של פרופסור בן עמי, שכתוב במעין פרקים קצרים, המספרים את הסיפור של יפן דרך עיניו. השנים הארוכות במהלכן חקר שילוני את יפן, כמו גם חוויותיו ביפן, מעניקים לקורא הישראלי הזדמנות למבט רחב ומשעשע משהו על התרבות היפנית.

אוטוריטה נוספת בכל מה שקשור ליפן הוא, ללא ספק, פרופסור יעקב רז. גם פרופסור רז לימד מאות (ואולי אלפי) סטודנטים ללימודי יפן באוניברסיטת תל אביב וכתב עשרות ספרים. בין נושאי כתיבתו – פילוסופיה, דת, בודהיזם וזן, שירה ועוד:

3. אחי היאקוזה – באחת מנסיעותיו ליפן, יצא פרופסור יעקב רז עם מטרה ברורה: מחקר על היאקוזה, ארגון הפשע היפני. הוא הצליח בכך מעבר למשוער, והתקבל בקרב אחת המשפחות הגדולות והחזקות של היאקוזה ביפן כאורח כבוד וכמעט כחבר מן המנין. הספר המרתק מספר את סיפורה של היאקוזה (המאפיה היפנית) מבפנים, דרך עיניו של יפנולוג ישראלי, מומחה לתרבות היפנית. מומלץ מאוד.

. טוקיו הלוך וחזור – ספר מקסים שנכתב תוך כדי מסע של יעקב רז ביפן בעקבות באשו, משורר יפני מפורסם מהמאה ה-17. הספר מתאר מסע אישי, פילוסופי, עמוק של שני האישים הללו שעושים את אותו מסע פיזי במרחק של ארבע מאות שנה. והנה מה שנכתב על הספר ב TheMarker cafe:

"יש ספרים שהם כמו עוגות שוקולד עשירות

כל כפית ממלאת אתכם במגוון צבעי טעם וריח

חגיגה חושית. סוג של נצח שנמשך שניות ארוכות.

הספר "טוקיו הלוך וחזור" של פרופסור יעקב רז הוא כזה.

עשיר בתיאורים שתוך כדי ההנאה המושלמת כל הגוף צועק "עוד עוד!!!"

כל מילה נוספת מיותרת.

סמוראים וגיישות:

5. שוגון – קלאסיקה שלא נס ליחה. סיפורם של הסמוראים וסיפורה של יפן באחת התקופות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה שלה – תקופת אדו (1603-1868). הרומן מבוסס על סיפורו האמיתי של נווט אנגלי שספינתו נטרפה ונסחפה לחופי יפן.  הקורא פוגש את יפן כפי שנתפסה בעיני המערב ובעיני הנווט האנגלי שהגיע לעולם אחר וחדש לחלוטין מזה שהכיר. הספר עובד גם לסרט ולסדרת טלויזיה.

6. זכרונותיה של גיישה – קלאסיקה יפנית נוספת העוסקת בתקופת אדו, אך הפעם מזוית נשית; סיפורה של גיישה הוא הסיפור של נשות הלילה של רובעי השעשועים ביפן, מהמאה ה-17 ועד המאה ה-20, והוא חושף פן נוסף, מיסתורי ולא ברור לעיתים, של התרבות היפנית. מטלטל.

7. ידיים יפניות, לב יפני – מיהו קטאוקה ארליך היא יפנית שנשואה לישראלי וחיה בישראל כבר יותר מ-15 שנה. נקודת המבט הייחודית של מיהו כיפנית-ישראלית יצרה ספר יוצא דופן ומיוחד במינו על התרבות היפנית. הספר מחולק לשנים-עשר חודשים – בכל חודש מספרת לנו מיהו על התרבות והמסורת היפנית, ומלמדת אותנו יצירה שקשורה למסורת של אותו חודש. בין היצירות – מסכת שד יפני, בובות מנייר ועוד.

 

ספר ייחודי ששופך אור חדש על התרבות היפנית באספקטים הפחות מוכרים שלה. מקסים ומומלץ מאוד.

8. הרוקי מורקמי. למרות הביקורות של היפנים עליו, בעיני הרוקי מורקמי הוא אחד הסופרים הטובים של יפן כיום, ופופולרי בכל העולם. ספריו תורגמו לעשרות שפות, וזא

בין ספריו (כולם מומלצים):ת בשל השפה הקולחת והסגנון המיוחד, המאפשר לכל קורא להתחבר לסיפור. מרבית הסיפורים של מורקמי נעים בגבול שבין שני עולמות – העולם שלנו, הרגיל, האמיתי (עד כמה שיש כזה), ועולם מקביל בו דברים קורים קצת אחרת. התפאורה של הסיפורים היא יפנית כמו גם הדמויות, אבל הסיפורים הם אוניברסלים – סיפורים על אנשים, על רגשות, על פחדים ובדידות, על שפע וריקנות. מבט על יפן המודרנית ומחיר הקידמה דרך עיניו של הרוקי מורקמי. עכשווי, קצבי ומרתק. מעורר מחשבה.

קפקא על החוף, 1Q84, יער נורבגי, ריקוד האדמה, אחרי החשכה ועוד המון.

כולם בעברית.

כמובן שיש עוד ספרים רבים וטובים שפותחים צוהר לתרבות היפנית המופלאה והמיסתורית. אם יש ספר נוסף על יפן שקראתן ואתן חושבות שהוא יכול להצטרף לרשימה הזו, אנא ספרו לי: yapanichi@gmail.com

קריאה מהנה,

עדי

שתפי ברשתות החברתיות

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp chat